5 klassiske kortspil

Selvom vi her på Spillepladen.dk primært koncentrerer os om brætspil, vil vi også meget gerne slå et lille slag for gode gammeldags kortspil.

Det er synd og skam at spillekortene efterhånden er gået helt i glemmebogen. Det er sjældent man hører om familier eller venner der samles om et spil kort – (hvis man lige ser bort fra f.eks. Poker..)  – og det er lidt ærgerligt, da det faktisk er en rigtig god og sjov måde at være sammen på.

Der findes jo et utal af forskellige kortspil for børn og voksne i alle aldre, som bare venter på at blive genopdaget, og vi har her blot udvalgt en håndfuld som inspiration, hvor vi kort beskriver reglerne.



Spillepladens 5 udvalgte kortspil:

Agurk:

Antal spillere: mindst 3 (jo flere jo bedre)

Kortspillet

Spillets formål: Ikke at vinde det sidste stik. – Dvs. undgå at have det højeste kort ved sidste stik.

Spillets gang: Spilleren efter kortgiveren spiller ud. Den der sidder til venstre for skal stikke det udspillede kort, hvis han kan osv. bordet rundt. Hvis man ikke kan stikke, skal man lægge sit laveste kort. Spilleren med højeste kort vinder stikket og spiller ud til næste stik. Det gælder altså om at få modspillerne til at lægge deres små kort. Derfor er det ofte god taktik i begyndelsen at spille sine mellemkort, men det vigtigste er, at du ikke kommer til at sidde med de højeste kort til slut. Læs videre her

29:

Antal spillere: 3-8

Spillets formål: At vinde så mange stik som muligt.

Spillets gang: Forhånden spiller et kort ud og siger højt kortets værdi. Spilleren til venstre lægger et kort (helt frit) oven på og siger højt den samlede pointværdi. På denne måde fortsættes, til en spiller lægger et kort, så summen bliver præcis 29. Kortenes farver har ingen betydning i dette spil. Kun kortenes værdi tæller. Det gælder om at ramme præcis 29… Læs videre her

Halvtreds:

Antal spillere: 2-6 (bedst 3-6)

Spillets formål: At vinde så mange stik som muligt. Den, der først vinder 50 stik, har vundet spillet.

Spillets gang: Det er et typisk nybegynderspil. Når alle har fået uddelt kort, lægger de dem i en stak foran sig med bagsiden opad. Ingen må se på sine kort. De øvrige spillere skal følge farve, og det er farven på det udspillede kort (det første kort), der er afgørende. Hvis det første kort er det højeste, vinder udspilleren stikket og samler alle kortene sammen. Læs videre her

Knægt:

Antal spillere: 3-5

Spillets formål: Som i hjerterfri drejer det sig om at undgå stik med specielle kort i. I dette spil er det knægtene, man skal undgå at vinde.

Spillets gang: Spillet følger de mest almindelige og nemme regler: Du skal følge farve, et højere kort stikker et lavere, og den der vinder et stik, skal spille næste kort ud. Hver knægt koster 1 minuspoint. Den der først når 10 minuspoint har tabt. Læs videre her

Tomands-whist:

Antal spillere: 2

Antal kort: 52, ingen joker.

Kortgivning: Hver spiller skal have 13 kort. De øvrige 26 kort lægges i en stak midt på bordet med billedsiden nedad. Det er talonen. Det øverste kort vendes og lægges oven på talonen. Dette kort angiver trumffarven.

Kortenes værdi: Den sædvanlige med esserne højest og 2’erne lavest. Trumf betyder, at denne farve kan benyttes til at stikke med, når du er renonce i den udspillede farve.

Spillets formål: Spillet er delt i to halvdele. I første halvleg gælder det om at samle sig så gode kort som muligt, og i 2. halvleg gælder det om at vinde så mange stik som muligt.

Spillets gang: Grundprincipperne i spillet er, at du altid skal bekende kulør, at du må trumfe, når du er renonce i en farve, og at du aldrig er tvunget til at stikke, men har lov til at krybe.

I første halvleg drejer det sig egentlig også om at stikke, men det er de kort, der vendes op og lægges på talonen, der er mest interessante. Den, der vinder et stik, må nemlig tage det vendte kort op på hånden. Stikket har ingen betydning, og disse kort benyttes ikke længere i spillet. Du sidder i forhånd og spiller et kort ud. Din modspiller vælger at falde fra. Han kryber eller kaster et lavt kort i en anden farve. Du må nu tage kortet, der ligger vendt øverst på talonen, og sætte det på hånden. Din modspiller tager det næste kort i talonen uden at vise det frem, hvorefter han igen vender det øverste talonkort. På denne måde fortsættes, til alle kort i talonen er brugt. Det gælder selvfølgelig undervejs om at spare på sine store kort og trumfer, men er der vendt et virkelig godt kort, så skal der en gang imellem satses.

Nu indledes 2. halvleg. Trumffarven er selvfølgelig stadig den samme, dvs. den farve der blev vendt første gang og lå åbent på talonen. Det er nu almindelig whist-spil, og det gælder om at tage så mange stik som muligt. Den, der tog sidste stik i 1. halvleg, spiller ud til start på 2. halvleg. Det kræves fortsat, at du bekender kulør, men når en farve er sluppet op, så må du trumfe. Der er ingen trumf-tvang. Hvert stik over de sædvanlige 6 grundstik giver 1 point. Den, der først når 13, har vundet.